اجزاء اصلی فرآورده: Matthiola incana(شب بو)   ،  Sesamum indicum(کنجد)   ،Honeybee way (موم زنبورعسل)

 

مواد موثره:

آلکالوئیدکری ئین ،گلوکزیدهای کرئولین ، کری انتین واسانس روغنی ،ماده رنگی ومایروزین وکوئرستین،80 درصد از گلیسیریدهای چرب مایع نظیر اولئیک اسید ولینولئیک اسید و15 درصد اسیدهای چرب جامد نظیر پالمتیک واستاریک آراشیدیک اسید و آمینو اسید آرژنین، اسانس پینن، کولین وفیتین و گلوبولین و سزامین ، از فنولوئید فلاونوئید می باشد.

موارد مصرف:

برای هر نوع ترک وشقاق در هر عضواز اعضای بدن،من جمله مقعد،انگشتان،کف پا،لب و…موثرمی باشد.

مقدار و طریقه مصرف:

هرشب محل شقاق رابه خوبی شسته ،بامقداری از پمادسطح مقعدوداخل آن را چرب نمائید.

عوارض جانبی وموارد منع مصرف:

هیچگونه عارضه جانبی وموارد منع مصرفی ندارد.

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر:

شقاق مقعد پارگی یا زخم سطحی در ناحیه پوست مقعد می باشد. این زخم به علت وجود گیرنده های حسی بسیار در این ناحیه، دردناک است علت ایجاد شقاق مقعد آسیبی است که بواسطه معبور مدفوع سفت در ناحیه مقعد ایجاد می شود. شقاق مقعد می تواند در اثر زایمان یا اسهال های طولانی مدت به وجود آید. این زخم و درد ناشی از آن منجربه انقباض عضله اسفنگتری مقعد می گردد که خود منجر به گسترش مجدد زخم و افزایش پارگی وهمچنین کاهش خونرسانی ……  و در نتیجه تعویق در ترمیم زخم می شود. علامت اصلی شقاق مقعد درد در موقع اجابت مزاج و دفع خون روشن روی مدفوع می باشد. گیاه شب بو دارای خواص قابض، آرام بخش، ضد عفونی کننده، ضد درد و تسکین دهنده درد های عضلانی و ماهیچه ای است. همچنین این گیاه التیام بخش زخم ها و جراحات بوده و متوقف سازنده خونریزی می باشد. در نتیجه در کلیه مراحل ترمیم زخم شامل: پاسخ اولیه (انعقاد و التهاب)، فیبروپلازی و رسوب ماتریکس، آنژیوژنز، اپی‌تلیالیزاسیون، تکامل، لیز و جمع‌شدگی فیبرکلاژن، تکمیل ترمیم می تواند نقش داشته باشد.

اثر فارما کولوژیک این فرآورده از منظر مبانی طب سنتی:

مقعد به علت جایگاه ویژه اش، گذرگاهی وارونه و بسیار حساس بودنش، باید نسبت به ناتوانی و آسیب دیدگی آن دقت نمود و نسبت به تمامی بیماری های آن (بواسیر، ورم مقعد، ترک مقعد، سست شدن مقعد، بیرون آمدن مقعد، ناسور مقعد، خارش مقعد) آگاهی لازم را داشته و سریعا اقدامات درمانی را به انجام رساند. علل ایجاد ترک مقعد شامل؛ خشکی و حرارت مقعد که براز را خشک کرده و متعاقب آن مقعد شکاف بر می دارد، گاهی ورم گرم در مقعد سبب ترک بردگی آن می شود، غلظت زیاد و خشکی مدفوع سبب ترک می شود، گاهی بواسیر پیش زمینه شقاق می گردد، گاهی شدت و حدت خون به دهانه رگهای مقعد آن را آسیب پذیر نموده  است . در هر صورت مداوای آن بسته به علت بیماری شامل: 1- داروهای بهم آورنده ترک(مازو، گلنار، مردار سنگ، شب بو) 2- داروی نرم کننده و خیساننده(روغن ضد شقاق هلسی، روغن کنجد، روغن خیری و سوسن و مغز هسته زرد آلو و مغز هسته هلو و روغن گردو و مغز استخوان قلم گاو، پیه مرغ خانگی، دنبه کوهان شتر و گوسفند، )3- داروی علاج ورم(روغن آس، مازو، شب بو ) 4-تغذیه درمانی؛ اجتناب از غذاهای قبوضیت آور و ترش مزه و خشکاننده  براز میل شود.  شورباهای ساده، آش اسفناج، آش ملوکیه-پنیرک بستانی-، شوربای کلم ساده، چربی غذاها دنبه کوهان شتر، دنبه گوسفند، پیه مرغ، پیه اُردک باشد، زرده تخم مرغ نیم بند-بویژه قبل غذا بخورند، خاگینه از زرده تخم مرغ و تره و پیاز که با روغن گاوی طبخ شده باشد و خاگینه بسیار منعقد نشده باشد، نارگیل، بادام، نباید گوشت غلیظ و خوراک های وابسته به شیر بخورد، از چیزهای خون سوز مانند ادویه خوشبو کننده غذا باید دوری جوید، گوشت های نازک و زود هضم، شوربای زیره دار، آب نخودآب، خرما و انجیر

نکات قابل توصیه:

درهنگام استفاده ازپماد(به هنگام چرب کردن) مسائل بهداشتی رارعایت فرمائید.

هیچگونه اثرات آنتاگونیستی یا سینرژیستی باداروهای شیمیایی،خوراکی یاموضعی ندارد.

محصولات مکمل:

گرانول ضد عفونت شستشو        ،      گرانول درماتیت هلسی

پماد هموروئید (ضد بواسیر)       ،      قرص ویاحب مسهل(لاگزاتیو)

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *