بسمه تعالی
عرض سلام خدمت دوستان عزیزباتوجه به حلول ماه مبارک رمضان توجه شما رو به نکات زیر جلب می کنم
همانطور که می دانیدهدف از روزه گرفتن در ماه مبارك رمضان علاوه بر اجر معنوی آن، بهره بردن از منافع جسمانی و روانی این ماه مبارك است. درهمه ادیان الهی به اهمیت روزه اشاره شده است.
ازدیدگاه طب سنتی –اسلامی منشاء بیشتر بیماری ها معده می باشد.
در ماه رمضان ، جهت تامین آب لازم بدن از حدود یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر به روزه‌داران توصیه می‌شود، دست‌کم شش لیوان آب بنوشند و توجه داشته باشند که از خوردن چای پررنگ، قهوه، کاکائو و موادی که باعث دفع بیشتر آب بدن می‌شود، پرهیز کنند.
بنابراین توصیه می‌شود، در سحری از موادغذایی پر فیبر نظیر سبزیجات و به ویژه میوه‌ها استفاده کنند، زیرا میوه‌ها سرشار از منبع فیبر هستند و ثانیا قند موجود در میوه‌ها در حالت خاص و بدون فیبر هم دیرتر از قندهای ساده جذب می‌گردد.در ماه رمضان از مصرف مواد غذایی سرخ شده، پرچرب و شیرین پرهیز گردد و از غلات و حبوبات به میزان دلخواه در غذای سحری استفاده گردد.استفاده از مواد پروتئنی دروعده سحری باعث می شود تا هضم غذا زمان بیشتری را سپری نماید.
استفاده ازشربت خاکشی.بالنگو.اسفرزه،شربت عسل درفاصله بین افطارتاسحرفراموش نشود. میوه‌هایی که حاوی آب فراوان هستند، نظیر هندوانه را مصرف کنیم و از همه بهتر سبزیجات به دلیل فیبر بالایی که دارند آب را به خود می‌گیرند و‌ آب را در الیاف خود نگه می‌دارند و باعث می‌شود شخص به مراتب کمتر احساس تشنگی کند. لذا توصیه می‌کنیم افراد در وعده سحری میزان کافی سبزی خوردن و سالاد را در برنامه غذایی خود داشته باشند.
استراحت در طول روز حتی به اندازه نیم ساعت می تواند کمک شایانی بنماید.
– زمان افطار، روزه را با یک نوشیدنی ولرم باز کنید
برای اینکه پس از چند ساعت گرسنگی و تشنگی معده آمادگی پذیرش غذا را داشته باشد،در ماه رمضان به روزه‌داران توصیه می‌شود برای افطار نخست از یک نوشیدنی ولرم استفاده کنند، چرا که نوشیدنی‌های سرد معده را منقبض می‌کند و فرد دچار مشکلات فراوانی می‌شود.

روزه‌داران در وعده افطار سعی کنندشام سبک میل نمایند و همچنین چند گروه از موادغذایی که شامل غلات، لبنیات، سبزیجات و میوه‌های تازه و گوشت را در وعده‌های غذایی خود بگنجانند. انواع سوپ ،شیربرنج،فرنی ،خرما
در ماه رمضان مصرف موادغذایی انرژی‌زا مانند زولبیا بامیه، پیتزا و غذای پرچرب در وعده افطار صفرای بدن را افزایش می‌دهد. به افرادی که دچار سوءهاضمه هستند، توصیه می‌کنیم غذاهای نفاخ مانند حبوبات کمتری بخورند و کسانی که دچار مشکل زخم اثنی‌عشر هستند، روزه نگیرند و کسانی که در گذشته مشکل زخم معده داشته‌اند، می‌توانند با رعایت نکات روزه بگیرند.کسانی که مشکل دیابت دارند حتما با پزشک خود مشورت نمایند .
برای جلوگیری از بروز یبوست و مشكلات روده، بعد از خوردن افطار آلو و انجیر خیس شده و میوه هایی همچون گلابی، هلو و هندوانه میل كنید.
دردهه اول ماه رمضان ذخیره قند بدن به اتمام می رسد
دردهه دوم ماه رمضان ذخیره کربو هیدرات تمام می شود
در دهه سوم ماه رمضان ذخیره چربی رو به اتمام است وکسانی که قصد لاغر کردن را دارند کافی است بعداز عید فطرده روز دیگه روزه بگیرند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *