اجزاء اصلی فرآورده:

Crocus sativus(تخم خیار)            ،           Cucurbita Pepo(تخم کدو)          ،            Cucumis melo(تخم خربزه)

             Judais scone(حجرالیهود)             ،              Physalis alkekengi(کاکنج)

مواد مؤثره:

استروئیدها، استرول های گیاهی، اسیدهای چرب (از قبیل اسید لینولئیک و اسید آلفا لینولئیک) و ویتامینE املاح پتاسيم، فلانوييدها، روغن هاي فرار نظير آنتول، ‌فنكون، سينئول و كاروون باشد. لیکوپن ( آنتی اکسیدان قوي) گلوکوکورتیکوئیدها و آلکالوئیدها، ساپونین

موارد مصرف:

سنگ گرده را بریزاند و پاک کند

مقدار و طریقه مصرف:

هر 12 ساعت نصف ساشه با نصف لیوان شربت عسل مخلوط کرده  میل شود.

عوارض جانبی:

هیچگونه عوارض جانبی و موارد منع مصرفی ندارد.

 موارد منع مصرف:

هیچگونه عوارض جانبی وموارد منع مصرفی ندارد.

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر:

سنگ کلیه که رنال کلکولوس یا نفرولیت هم نامگذاری شده است جسم سختی است که از کانیهای موجود در ادرار تشکیل می‌شود. سنگهای کلیه معمولاً از راه مجرای ادرار دفع می‌شوند و اگر کوچک باشند هیچ نشانگانی ندارند؛ ولی اگر اندازه سنگ کلیه به 3 میلیمتر (0٫1 اینچ) برسد مجرای میزنای را بسته و درد شدیدی را در پهلوها و پشت ایجاد می‌کند که به کشاله ران نیز کشیده می‌شود. این درد را قولنج کلیوی نامیده‌اند و به صورت درد بازگشت کننده هر 20 تا 60 دقیقه تکرار می‌شود. نشانه‌های دیگر سنگ کلیه شامل تهوع، استفراغ، خون ادراری، چرک در ادرار، و درد در حین ادرار کردن می‌باشند. بسته شدن میزنای کاهش کارکرد کلیه و بزرگی کلیه را ایجاد می‌کند.

مواد موثره فرآورده هلسی خصوصا فلاونوئیدها و ساپونین ها دارای خاصیت پیشاب آور بوده، دفع آب و نمک بدن را سرعت میبخشد. این گیاهان جهت ضد عفونی کردن مجاری ادراری ودفع بیشتر ادرار موردتوجه خاص میباشند. گیاهان موجود در فرآورده گردش خون در کلیه ها را افزایش داده و از این طریق حجم ادرار را زیاد می نماید. مطالعات تجربی روی اثر دفع کننده سنگ کلیه توسط گیاهان فرآورده نشان داده است که این گیاه دارای خاصیت ملایم حل کننده سنگ های کلیوی بوده و این اثر را بیشتر بعلت قدرت اثر آنها در قلیائی کردن ادرار و فعالیت ضد عفونی کننده آن می دانند. خواص دارویی فرآورده علاوه برخورد کردن سنگ ، آنرا حل و ذوب کرده و براحتی آن را دفع می کند ویا حتی بعضی از سنگهای که به شاخ گوزنی معروف میباشند که حتی با عمل جراحی نمیتوان آنرا برطرف کنند این فرآورده براحتی آنرا ذوب و بدون درد و التهاب برطرف می کند کاهش‌ حجم‌ ادار ناشی‌ از بی‌آبی‌ یا آب‌وهوای‌ گرم‌ و خشک‌ رژیم‌ غذایی‌ نامتناسب‌ (مصرف‌ بیش‌ از حد کلسیم‌) سابقه‌ خانوادگی‌ سنگ‌ کلیه‌ پرکاری‌ پاراتیرویی دربسترافتادن‌ طولانی سنگهای کلیوی در دستگاه جمع کننده ادرار در کلیه ها تشکیل می شوند. این سنگها هنگامیکه غلظت بعضی از مواد به قدری بالا می رود که قابلیت حل شدن خود را از دست می دهند ، به صورت بلورهای کوچک شروع به رسوب کردن در ادرار می کنند . سنگهای کلیوی انواع متعددی دارند ولی اکثر آنها از اگزالات کلسیم ایجاد می شوند .

اثر فارماکولوژیک دارو از منظر مبانی طب سنتی:

غذای غلیظ و ناتوانی در نیروی دافعه کلیه و قبوضیت شکم به صورت علل اصلی بطور مستقیم یا غیر مستقیم عامل ایجاد سنگ میباشند که علاج به صورت کلی شامل؛ از میان برداشتن ماده قابل سنگ شدن، پاکسازی شامل: بکار گیری مسهل و قی آور و اصلاح کلیه با داروی سنگ شکن بهمراه ادرار آور

نکات قابل توصیه:

کاهش‌ حجم‌ ادار ناشی‌ از بی‌آبی‌ یا آب‌وهوای‌ گرم‌ و خشک،‌ رژیم‌ غذایی‌ نامتناسب‌ (مصرف‌ بیش‌ از حد کلسیم‌، شیر، گوشت شتر، گوشت گاو، گوشت بز نر، گوشت غلیظ شکار، گوشت غلیظ ماهی، سرخ شده ها، حلیم، آش کشک، میوه های ترش مزه دیر هضم)، سابقه‌ خانوادگی‌ سنگ‌ کلیه،‌ پرکاری‌ پاراتیروئیدی، دربسترافتادن‌ طولانی از علل ایجاد سنگ هستند. اما آب نخود، آب کنگر، آب برگ ترب، ترب، عرق خارشتری و ورزش در حال گرسنگی بسیار مفید است.

محصولات مکمل:

قرص ویاحب مسهل گیاهی(لاگزاتیو)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *