(( بخور ضد صداع بارد ))

اجزاء اصلی فرآورده:          Pimpinella anisum (انیسون)

موارد مصرف:

بخور آن جهت تسکین صداع بارد و نزلات بارده

مقدار و طریقه مصرف:

هر 8 ساعت یک ساشه را در دو لیوان آب جوشانده سپس 5تا10 دقیقه بخور دهید

مواد موثره:

دارای 6- 4 درصد برحسب مناطق رویش، اسانس روغنی فرّار است که در حدود 55- 45 درصد آن راتیمول تشکیل می دهد ماده ای است ضدعفونی کننده قوی و معروف در طب سنتی، به علاوه در اسانس آن 20- 15 درصد سیمن و بقیه آن آلفا- پی نن، دیپانتن و … است.

عوارض جانبی:     ندارد

 

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر:

سردرد های شقیقه‏ ای‏ به دو دسته بزرگ سرد مزاج و گرم مزاج تقسیم می شود اصولا نوع نوبتی آن سرد مزاج و نوع پیوسته اش گرم مزاج است

. مداواى سردرد شقیقه‏ غیر مستمر تقریبا مشابه مداواى سردردهاى سرد مزاج با استفاده از بخور های گرم مزاج مانند انیسون و استعمال روغن های گرم مانند روغن قسط مى‏ باشد.

عمل اصلی بخور، باز کردن مجاری خروج نزلات و شل کردن ترشحات آنها و در نتیجه تسهیل خروج آنهاست؛ اگر چه این فرآورده ، اثر خوبی در کاهش میزان تولید موضعی ترشّحات (منضج بلغم)هم دارند.

گاهى سردرد شقیقه‏ جزء دردهاى عصبى یا میکرنى مى‏ باشد در این صورت باید علاج آن درد شود تا درد شقیقه هم به تبع آن قطع شود. که در آن صورت نیز این فرآورده در حکم منضج بسیار کارساز است.

اثر فارماکولوژیک دارو از منظر مبانی طب سنتی:

صداع بارد، منشاء سردي دارد و از خوردن نوشيدني‌ها يا خوراك‌ها و غذاهاي سرد مزاج پديد مي‌آيد. زيرا سر دسته بسيار بزرگي از بيماري ها، از خوردن و نوشيدن سردي‌ها است كه موجب مي‌شود بلغم فراگير می شود

باخوردن غذاها و نوشيدني هاي سرد، سردرد ايجاد مي‌شود و اگر همين‌طور سردي در سر باقي بماند و خارج نشود، موجب اجتماع بلغم در سر مي‌شود. در نتيجه سردرد، از پشت سر مي‌آيد و همين‌طور سردي و بلغم اوج مي گيرد و در تمام سر حالت سنگيني و درد احساس مي‌شود. و اگر راه خروج مناسب نیابد به صورت سردرد شقیقه ای نمود می یابد. در این نوع، حتي اگر انسان خواب بيشتري كرد، سردرد بيشتري مي گيرد. چون «خواب» خودش هم سرد است و با ادامه خواب، سردي و بلغم سر بيشتر مي شود و وقتي بيدار شد بدتر مي‌شود. بوهاي «سرد» مثل بوي سركه سردرد او را شدت مي‌بخشد و كم كم سردرد با حالت «تهوع» همراه مي‌شود. سردرد بلغمي هم جزء بيماريهاي سرد است.

فردي كه سردرد بلغمي دارد، هنگام خوردن «سردي‌ها» مثل «ترشي ها»، «خيار»، «گَس مزه‌ها»، «گوشت گوساله»، «ماهي» و هر غذاي سرد ديگري، بدتر مي‌شود.

صداع بارد یا سردرد بلغمي را همچنين مي‌توان با خوردن «عسل» در حالت ناشتا، خوردن شبانگاهي يك قاشق غذاخوري «اسپند» يا خوردن شبانگاهي يك قاشق چايخوري «زيره» درمان كرد. البته بهتر است خانم‌ها زيره نخورند و عرق رازيانه ميل كنند. برعكس آقايان عرق رازيانه نخورند.

همچنين شب‌ها هنگام خواب، بوي گل محمدي و عطر گل محمدي را از 40 تا 120 روز استنشاق كنند.  و این فرآورده از بهترین درمان ها محسوب می شود.

 

نکات قابل توصیه   دارو به صورت استنشاقی مصرف شود. در صورتی که اشتباهاً به صورت خوراکی مصرف شود عارضه جانبی به همراه ندارد.

محصولات مکمل :  قرص ویاحب خولنجان، روغن ضد سینوزیت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *