اجزاء اصلی فرآورده:

(Glycyrrhiza glabra) ریشه شیرین بیان      ،      (Valeriana officinalis) ریزوم سنبل الطیب      ،     (Rossa gallica) گلبرگ گل سرخ

مواد مؤثره:

آلکالویید (شاتی نین Chatinine و Valerine و شالماتین)، اسانس استئاروپتن واولئوپتن (ژرانیول و سیترونل لل، لینالول، اوژنول، آلدئیدنونیلیک)، گلیکوزید  (گلیسیریزین  و گلوکزید  Herissey) ساپونین، موسیلاژ، اسانس (کامفن و پینن و لیمونن چپ، تربانتین)، قند (گلوکزو ساکارز)، تانن، اسید والریانیک، اسید فرمیک، اسید پروپیونیک، اسید اسیتیک، منگنز،  فلاونوئید کومارین،  استرول.

 موارد مصرف:

برای اولسر پپتیک (زخم معده) و گاستریت (ورم معده) هیاتال هرنی توصیه می گردد.

مقدار و طریقه مصرف:

پس از هر وعده غذا 2 عدد قرص میل گردد. در موارد شدید و حاد از بیماری، می توان دُز مصرف را در هر 8 ساعت تا 3 عدد  افزایش داد تا اثر مطلوب بدست آید.

عوارض جانبی:

بالا بردن فشار خون، افزایش تیتر قند خون در مصارف دراز مدت قابل پیش بینی است.

موارد منع مصرف:

در اواخر دوران بارداری و افرادی که فشار خون غیر قابل کنترل و بالایی دارند توصیه نمی‌گردد. افراد دیابتی در مصارف دراز مدت به پزشک معالج

 مراجعه نمایند.

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر:

با توجه به این که علت اساسی اغلب زخم های peptic عفونت باکتریایی و افزایش اسید شناخته شده است تقریبا تمامی بیماران مبتلا را می توان با دو روش به صورت موثر درمان کرد. 1) استفاده از موادکشنده ی باکتری هلیکو باکتر پیلوری. 2) استفاده از یک داروی مهار کننده ی اسید .  فلاونوئیدهای گیاهان تشکیل دهنده ی این فرآورده موجب کشتن هلیکوباکتر پیلوری، باکتری مسبب زخم و التهاب در معده شده و علاوه بر آن باعث درمان زخم در امتداد دستگاه گوارش، از جمله دهان می شود. طب آیورودا گیاهان این فرآورده را عالی ترین گزینش برای اسید معده در نظر گرفته است، و علاوه بر این، یک گلیکوزید فلاونوئید در آن  شناسایی شده که دارای liquiritigenin aglycon است که مسئول اثر ضد اسپاسم فرآورده است. برای این ترکیب گیاهی اثرات ضد التهابی و ضد حساسیت مناسب شناخته شده است. این به خاطر اثر آن در غدد آدرنال که مسئول تولید کورتیزول، (کورتیکواستروئید طبیعی بدن) است. ساپونین و موسیلاژ و کومارین، موجب تقویت ترشحات غدد برونر (در ابتدای دوازدهه) و غدد عمقی پیلور و ترشحات لوزالمعده با موکوسی قلیایی شده، اسید هیدرو کلریک شیره ی معده را خنثی نموده و بدین ترتیب پپسین را نیز غیر فعال می کنند و مانع از هضم مخاط می شوند و در نتیجه مانع از شکل گیری روند التهاب شده که در این حالت، فرآورده به عنوان پیشگیری از زخم معده عمل می کند. اما در صورت بروز بیماری، فرآورده با دارا بودن گلیکوزید گلیسیریزین، آلکالوئید والرین و آجمالایسین وساپونین، در روند التهاب بوجود آمده با افزایش میزان پروستاگلاندین ها Prostaglandines (هورمون های موضعی که واکنش های دفاعی بافتی موضعی و عروقی را سبب می شوند که در مورد گوارش از فرآیند التهابی جلوگیری می کنند)، از پوشش معده محافظت می کنند. از طرفی از آنجایی که درصد بالایی ازعامل بیماری، باکتریایی گزارش شده و باکتری مولد زخم، توانایی فیزیکی نقب زدن در سد مخاطی را دارد و با آزاد کردن آمونیم، سد دفاعی را حل می کند. طبق تحقیقات کارشناسان میکروبیولوژی؛ به روی  گیاهان این فرآورده، علاوه بر فلاونوئیدهای فرآورده که موجب  کشتن هلیکوباکتر پیلوری می گردد، 

همچنین اسانس ها، تانن، ساپونین فرآورده در مجموع قادرند مانند قویترین آنتی بیوتیک ها عمل نما یند. علاوه بر آن گیاهان موجود در فرآورده دربرابر طيف وسيعي از ويروس ها  مانند هرپس سيمپلکس(HSV-1)، واريسلا زوستر ويروس(VZV)، سايتومگالوويروس(CMV)، ويروس هپاتيتC, B, A ويروس آنفلوآنزا، سارس و ويروس تضعيف کننده سيستم ايمني انسان(HIV-1)، اثر ضدويروسي فعالي را نشان داده است. همچنین فرآورده با دارا بودن اسید ایزووالریانیک و آلکالوئید آجمالایسینبرای درمان تمامی بیماری ها با منشاء عصبی پاسخگو می باشد.

اثرفارماکولوژیک دارو از منظر مبانی طب سنتی:

معدل گرید فرآورده در گرید یک گرمی و یک خشکی است. قرحه معده در اصطلاح طب سنتی ناشی از تأثیر پذیری جرم معده از اخلاط فاسد که در تماس زیاد با آن قرار دارند، ایجاد می شود و اساس درمان از بین بردن خلط فاسد و پانسمان کردن جرم معده می باشد که ترکیب هلسی علاوه بر دارا بودن درجه ی حرارت و رطوبت مناسب در مراحل درمان با تقویت لایه ی محافظ جرم معده، هم به عنوان پیش گیری کننده و هم درمان کننده  عمل نموده و هم دارای قدرت ازبین برندگی خلط فاسد می باشد.

نکات قابل توصیه:

در مصرف همزمان فرآورده با مدرهای تیازیدی، مدرهای لوپ و مسهل های محرک مانند بیزاکودیل و برگ سنا پرهیز شود. بیماران دیابتی با مصرف انسولین و بیماران با فشار خون بالابا مشورت پزشک مصرف نمایند.

طول مدت درمان حداقل 4 تا 6 ماه می‌باشد.هیچگونه اثرات آنتاگونیستی با داروهای شیمیایی ندارد

محصولات مکمل

قرص ویاحب گیاهی اهلیلج (آنتی هاتبرن)  

قرص ویاحب گیاهی کرفس(آنتی فلاتولنس)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *