اجزاء اصلی فرآورده:

Medicago sativa (بذر یونجه)

مواد مؤثره:

ویتامین‌های A،C،E،K, B6,D، آمیلاز از امولسین، اینورتاز، و پکتیاز ،  20٪پروتئین آمینواسیدها: لیزین، آرژنین، هیستیدین، آدنین، فنیل آلانین، آسپاراژین و سیستین.  اسید فسفریک، منیزیوم، آهن و مقدار جزئی ارسنیک و سیلیس، ویتامین ومواد معدنی پتاسیم کلسیم فسفر و منیزیوم مواد مغذی در هر 100 گرم (3٫5 اونس): انرژی =96 کیلوژول (23 کیلوکالری)و کربوهیدرات‌ها =2٫1 g و فیبر=1٫9 g و چربی =0٫7 g پروتئین =4  و تیامین (ویتامین ب1) =0٫076 میلی‌گرم (6٪) و ریبوفلاوین (ویتامین ب2)= 0٫126 میلی‌گرم (8٪) و نیاسین (ویتامین ب3) =0٫481 میلی‌گرم (3٪) و پانتوتنیک اسید (ویتامین ب5) =0٫563 میلی‌گرم (11٪) و ویتامین ب6=0٫034 میلی‌گرم (3٪) و اسید فولیک (ویتامین ب9) =36 میکروگرم (9٪) و ویتامین C =8٫2 میلی‌گرم (14٪) و ویتامین K =30٫5 میکروگرم (29٪) و کلسیم =32 میلی‌گرم (3٪) و آهن=0٫96 میلی‌گرم (8٪) و منیزیم=27 میلی‌گرم (7٪) و منگنز=0٫188 میلی‌گرم (9٪) و فسفر=70 میلی‌گرم (10٪) و پتاسیم =79 میلی‌گرم (2٪) و سدیم =6 میلی‌گرم (0٪) و روی=0٫92  میلی‌گرم (9٪)

موارد مصرف:

مفید در کم خونی و چاق کننده

مقدار و طریقه مصرف:

هر 6 ساعت دو عدد قرص با آب نیشکر یا شکر سرخ میل شود .

عوارض جانبی:

هیچگونه عوارض جانبی گزارش نشده است .

موارد منع مصرف: افراد مبتلا به پلی سیتمی، افراد با فشارخون بالای 160 میلی متر جیوه، درطریقه مصرف دارو دقت نمایند و برای زنان باردار توصیه نمیشود .

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر:

کم خونی یعنی کاهش گلبول های قرمز خون علائم و نشانه های کم خونی: طپش قلب، احساس سستی و یا خستگی همیشگی ،سرگیجه و

 سیاهی پیش چشم، سردرد ،عدم تمرکز رنگ پریدگی چهره ، کمرنگ شدن بستر ناخن ، حالت تهوع، یبوست ، کم اشتهایی و

 تحریک پذیری (عصبی شدن و کم حوصلگی)، درد در قفسه سینه، تمایل به خوردن چیزهای  غیر عادی مانند ؛ خاک ،گچ ، مهر نماز ، یخ، تیرگی زیرچشم.

این فرآورده برای کسانیکه به کم خونی مبتلا هستند مفیداست، عوارض کمبود ویتامین ث با خوردن آن از بین میرود. از نظر تغذیه عمومی غذایی کامل است خوردن آن تمام اعضای بدن را تقویت می‌کند، در درمان ضعف عمومی، ضعف بنیه، کم‌خونی و اعصاب مفید است و مغز و ستون فقرات را قوت می‌بخشد. این فرآورده با خواص تغذیه‌ای فوق‌العاده، منبع غنی از ویتامین‌های B ,K ,E ,D ,A وهمچنین املاح معدنی نظیر کلسیم، اسیدفولیک،منیزیم، پتاسیم به حساب می‌آید و البته مصرف خشک آن تأثیرگذارترخواهد بود. فرآورده در پاک‌سازی روده از مواد سمی موثربوده، همچنین  کلسترول بد را کاهش می‌دهد و درتصفیه خون نقش دارد.

اثرفارماکولوژیک دارو از منظر مبانی طب سنتی:

این فرآورده غذای خلط دم و از جنس خون است و در رفع انواع کم خونی موثر می باشد .

نکات قابل توصیه:

درصورت نبودن شکر سرخ ویا نیشکر از شیر و عسل استفاده شود و درصورت ناراحتی گوارشی نسبت به

 شیر، با آب یا عصاره مرکبات میل شود. درصورت قند بالا یا فشارخون بالا بدون عسل میل شود.

هیچگونه اثرات آنتاگونیستی با داروهای شیمیایی خوراکی یا موضعی ندارد ..

محصولات مکمل:

قرص ویاحب گیاهی رطبه (فتینگ)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *