اجزاء اصلی فرآورده:

(گل سرخ) Rosa Damascena

مواد مؤثره:

آلکالویید، اسانس استئاروپتن واولئوپتن(ژرانیول و سیترونل لل ، لینالول، اوژنول، آلدئیدنونیلیک

موارد مصرف:

براي رفع كسالت و احساس ضعف عمومي بدن كه منجر به تنبلي و افسردگي مي‌شود مؤثر مي‌باشد و مي‌تواند از علل مختلف مانند ضعف اعصاب،‌ كم خوني كه به دنبال دوره‌هاي استرس فعاليت‌هاي ذهني جسمي، توأم با برخي بيماري‌ها نظير تالاسمي‌ها به وجود می آید جلوگيري نمايد.

مقدار و طریقه مصرف:

هر 8 ساعت 1 عدد قرص میل گردد. در موارد حاد و شدید از بیماری می توان دُز مصرف را در هر 8 ساعت تا 2 عدد افزایش داد تا اثر مطلوب بدست آید.

عوارض جانبی :

زنان باردار با احتیاط مصرف کنند .

اثارفارماکولوژیک ومکانیسم اثر:

اثرات تقویت کننده مثبت روان شناختی و فیزیولوژیک مصرف این فرآورده شامل سرخوشی و نشاط، افزایش سطح انرژی و هوشیاری، افزایش ظرفیت جسمی و روانی ولیبیدو در مردان و زنان می باشد با توجه به تاثیر گسترده ی این فرآورده بر اندام های افکتور سمپاتیکی به نظر میرسد اسانس های فعال و آلکالوئیدهای موجود، بطور مستقیم یا غیر مستقیم دارای عملکرد سمپاتومیمتیک میباشند یعنی یا مستقیما موجب تحریک رسپتورها ی آدر نرژیک اختصاصی شده و یا بطور غیر مستقیم موجب آزاد شدن نروترنسمیترها از نرونهای پس گانگلیونی میگردند.که این مکانیسم بسیاری از داروهای شیمیایی مانند امفتامین، افدرین،تیرامین(سمپاتومیمتیک غیر مستقیم) یا فنیل افرین، ایزوپروترنول، آلبوترول(سمپاتومیمتیک مستقیم) میباشد، اما چون فرآورده صد در صد طبیعی بوده هیچ نوع اثرات تخریبی وسمی بر سیستم عصبی اتونوم گزارش نشده است.

فارماکولوژیک دارو از منظر مبانی طب سنتی:

از نقطه نظر مبانی طب سنتی، فرآورده در گرید 1 گرمی و گرید 2 خشکی می باشد. مغز به عنوان یکی از 3 ارگان رئیسه ی بدن با دارا بودن مزاج جبلی خاص سرد وتر، قادر است با آرامشی متعادل فعالیت های اختصاصی خود را که شامل تفکر، تعقل، تحفظ، تخیل، توهم که در مجموع قدرت تدبیر را شکل میدهد به انجام رساند و کنترل حواس 5 گانه وکنترل حرکات، از دیگر وظایف آن بشمار می آید. مغزفقط با دارا بودن مزاج سرد وتر قادر است این وظایف را در حد کمال به انجام رساند اما ناگزیر است برای بقا و همانند سازی، غذای موافق مزاجش را دریافت کند که همین امر، این ارگان را مستعد بیماریهای غلبه بلغمِ مغز مانند آلزایمر،لکنت زبان، ناشنوایی مقطعی،افسردگی و … مینماید  این فرآورده با گرمی و خشکی خود موجبات افزایش انرژی و فعالیت مغز  را فراهم آورده، در ابتدا به عنوان منضجِ بلغمِ رسوب یافته، عمل کرده وسپس به عنوان مسهل، آنرا دفع نموده ومالیخولیا وحالتهای افسردگی و سایر روی آوردهای سردی و تری مغز را ازبین میبرد.َ

نکات قابل توصیه:

در بيماران ديابتي به جاي عسل از آب يا هر نوشيدني گوارا استفاده كنند. در افراد با مزاج صفراوي

 در صورت بروز اشكال به پزشك معالج مراجعه شود.

محصولات مکمل:

قرص ویاحب گیاهی اسطوخودوس(آنتی دپرسانت)               قرص ویاحب گیاهی ضد اضطراب و تشویش (آنتی انگزایت)     

                                                                         گرانول سداتیو                

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *