اجزاء اصلی فرآورده:

Lavandula stoechas (اسطوخودوس)

مواد مؤثره:

اسانس(سینئول، اسیدایزووالریانیک، لینالول، لینالیل استات، ژرانیول، بورنئول،ستن ، د- فنکون)، فلاونوئید، تانن

موارد مصرف:

جهت درمان وسواس، غم و اندوه، حالت هاي افسردگي به کار می رود.

مقدار و طریقه مصرف:

3ساعت قبل از خواب با فاصله هر يك ساعت2عدد قرص ميل شود. در موارد حاد و شدید از بیماری می توان از4ساعت قبل از خواب شروع کرد.

عوارض جانبی وموارد منع مصرف:زنان باردار استفاده نکنند

اثرفارماکولوژیک ومکانیسم اثر:

اثرات این فرموله با توجه به کیفیت کارساز مواد موثره موجود در آنها بر انواع  نوروترانسمیترهای دخیل در افسردگی قابل توجیه میباشد در مطالعات مختلف اثرات این ترکیب گیاهی بر روی  گاماآمینوبوتیریک اسید(GABA)  ثابت شده که با توجه به نقش و دخالت  GABA در بروز مشکلات خُلقی اثرات درمانی این فرآورده را می توان به این مورد نسبت داد. از طرفی در این فرموله ترکیبات فلاونوئیدی وجود دارد که برگیرنده های بنزودیازپینی موثر است. وجود مواد موثره متعدد مانند مونوترپن و سزکوترپن ها از جمله لینالول ولینالیل استات و فلاونوئیدهایی مثل (L.uteolin) احتمال اثر را بر مناطق مختلف سیستم عصبی مرکزی (CNS) تقویت میکند. Shaw وهمکاران نشان دادند که اثرات گیاهی ازاین فرموله مانند کلردیازپوکساید می باشد. لینالول موجود درفرآورده بر سطح نورآدرنالین و دوپامین موثر بوده و باعث افزایش آنها میگردد که این امر می تواند از جمله مکانیسم های احتمالی اثر ضد افسردگی این فرموله باشد. اعتقاد براین است که این فرآورده  از طریق اثر بر سیستم لیمبیک بویژه آمیگدال وهیپوکامپ اثرات سایکولوژیک خود را اعمال میکند مکانیسم اثر سطح سلولی کاملا مشخص نیست ولی مطالعات مختلف این احتمال را مطرح کرده اند که دارای عملکرد مشابه با بنزودیازپین ها بوده و موجب افزایش (GABA) در آمیگدال میشود .

Re و همکارانش نیز در مطالعه ی خود به این نتیجه رسیدند که لینالول موجود موجب مهار آزاد شدن استیل کولین وتغییر عملکرد کانال یونی در محل اتصال نوروماسکولار میشوند. لینالیل استات دارای عملکردی نارکوتیک بوده و لینالول نیز به عنوان یک سداتیو عمل میکند.

این عملکرد توجیه کننده مصرف این فرآورده به عنوان یک خواب آور به شکل سنتی می باشد مصرف این فرآورده درکوتاه مدت (2 هفته) موجب بهبود وضعیت خواب شبانه و کاهش نیاز به مصرف داروی خواب آور میگردد که این یافته نشان دهنده ی اثرات سریع این فرموله میباشد. valsh و vilson نیز در بررسی خود نشان دادند که مصرف آن موجب بهبود وضعیت خُلقی بیماران و کاهش مشکلات سایکولوژیک آنها میشود. د- فنکون

موجود در فرآورده  دارای اثرتسکین دهندگی تحریکات است. این فرموله با سیتالوپرام اثرات سینرژیسمی دارد.

 

فارماکولوژیک دارو از منظر مبانی طب سنتی:

از نقطه نظر مبانی طب سنتی، این فرآورده با گرید 1 گرمی و 2 خشکی بوده و با توجه به اینکه مزاج طبیعی و نسبی مغز 0/7 سردی و 2/8 تری میباشد که در افسردگی ها قلب بسیار گرم و مغز بسیار سردتراز حالت طبیعی خود میگردد پس باید اخلاط فاسد بلغمی و سوداوی را دفع نموده و مغز را از تمام فضولات بلغمی تمیز کرد این فرآورده جاروی مغز محسوب میشود وبا داشتن طبیعت مزاجی بسیار مناسب برای رفع مالیخولیا و وسواس های سوداوی و غم واندوه و کسالت واسترس دلهره و اضطراب بسیار مناسب است.

نکات قابل توصیه:

در بيماران ديابتي به جاي عسل از آب يا هر نوشيدني گوارا استفاده كنند. در افراد با مزاج صفراوي در صورت بروز اشكال به پزشك معالج مراجعه شود.  از خواص اين قرص آن است كه گدازنده و ملطف است و خلط را رقيق تر از آنچه كه هست مي گرداند، در نتيجه بهتر است افراد صفراوي مزاج آن را با شربت رقيق عسل و بيدمشك و يا سكنجبين مصرف نمايند.

محصولات مکمل:

قرص ویاحب گیاهی ضد اضطراب و تشویش(آنتی انگزایت)

قرص ویاحب گیاهی  نشاط آور(براوو)  

گرانول سداتیو 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *