مشاهده محصول : ساشه حلبه

اجزاء اصلی فرآورده:

Trigonella foenum-graecum     (تخم شنبلیله)

مواد مؤثره

آلکالوئید(تریگونلین)، ساپونین، تانن، اسانس، فلاونوئید(فومارین)، پروتئین، آهن(Fe)، فسفر(P)

موارد مصرف

پاکسازی رحم

مقدار و طریقۀ مصرف

به مقدار 2 ساشه از فرآورده را در 4 لیوان آب جوشانده و صاف کرده و در تشت کوچکی ریخته روزی 2 بار 20 دقیقه در آن بنشینند.

عوارض جانبی و موارد منع مصرف

هیچگونه عارضه جانبی و موارد منع مصرفی گزارش نشده است.

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر

واژن زنان باکتری های مفیدی دارد که برای حفظ سلامت آن بسیار مفید است. در کنار این باکتری ها، بعضی میکروب های بیماری زا نیز در واژن زندگی می کنند که در شرایط طبیعی و تا زمانی که مکانیسم دفاعی طبیعی بدن فعال است، باعث عفونت نمی شوند، اما اگر به هردلیل این مکانیسم های دفاعی دچار اختلال شوند، این میکروب ها مجال بیماری زایی و بروز پیدا می کنند. التهاب لگن (PID) نوعی عفونت در ارگان‌های تولیدمثلِ زنان است. این بیماری به دلیل عفونت های زنانه از قبیل سوزاک و عفونت قارچی کلایمیدیا ایجاد می شود که از واژن به رحم و قسمت فوقانی دستگاه تناسلی راه پیدا میکنند. برخی از علائم و نشانه‌های التهاب لگن: ـ دردهای شکمی و لگن ـ ترشحات زیاد و بدبوی واژنی ـ خونریزی نامنظم قاعدگی ـ درد در هنگام مقاربت ـ تب، خستگی، اسهال یا استفراغ ـ دشواری در ادرارکردن یا درد در هنگام ادرارکردن ـ ممکن است PID باعث علائم و نشانه‌های خفیفی شود یا اصلا نشانه‌ای را بروز ندهد. این بیماری به‌ویژه زمانی بدون علامت است که براثر کلامیدیا باشد. از آن جا که سیستم دفاعی واژن و دستگاه تناسلی زنان بسیار حساس و آسیب پذیر است لذا براحتی عفونت ها در رحم جاگیر شده و بسرعت رشد می کنند. فارماکودینامیک (توصیف عمکرد دارو در بدن): فرآورده با داشتن تریگونلین از دسته آلکالوئیدها دارای اثرات آرام بخشی و ضد اسپاسم و ضد انقباض است. و با داشتن ترکیبات تانن دار حاوی ساپونین و اسانس و فلاونوئید، ضد عفونی کننده قوی و آنتی باکتریال و درمان کننده زخم و ضد التهاب می باشد. نشستن در جوشانده فرآورده، جهت درمان ورم، چسبندگی و ترشحات رحمی، نرم كردن رحم سفت و ورمهای سفت آن، باز كردن دهانه رحم و تسهیل زایمان و از بین بردن انواع عفونت ها کارساز است.

اثر فارماکولوژیک دارو از منظر مبانی طب سنتی

 عفونت از دیدگاه طب سنتی: به دنبال عدم دفع اخلاط و تجمع آنها بر یکدیگر، رطوبتی تباه که حرارتی بیگانه در آن است به وجود می آید که باعث تحلیل رفتن رطوبت طبیعی میشود، حرارت بیگانه در ماده تر مشتعل شده، رطوبت را تغییر میدهد به گونه ای که دیگر رطوبت با گوهر مزاج اندام حامل آن رطوبت سازگار نیست. مرحله 2: گرما رفته رفته بیشتر شده و زمینه تغییر مزاج را فراهم میکند.مرحله 3: در این مرحله گوهر اخلاط از یکدیگر جدا میشوند. مرحله 4: مزاج به مزاجی دیگر تبدیل میشود. فرآورده هلسی از پیشرفت عفونت در هر مرحله که باشد جلوگیری مینماید. از تجمع و حبس اخلاط فاسد جلوگیری نموده و رطوبت طبیعی با مزاج سازگار را به محیط برمیگرداند.

نکات قابل توصیه

مصرف خوراکی این فرآورده دارای اثرات سینرژیسمی با داروهای ضد انعقاد و داروهای پایین آورنده کلسترول و قند خون دارد. از آنجائی که حاوی ترکیبات استروئیدی است احتمال تداخل آن با داروهای هورمونی وجود دارد. به علت داشتن مقدار زیادی فیبر و موسیلاژ ممکن است جذب سایر داروها را مختل کند. لذا حداقل 2 ساعت قبل یا بعد از مصرف دارو از خوردن آن پرهیز گردد. اما استعمال خارجی آن هیچ محدودیتی ندارد.

محصولات مکمل

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *