اجزاء اصلی فرآورده:

Anthemis nobilis(بابونه)   Melilotus Officinalis (ناخنک یا اکلیل الملک)

موارد مصرف:ضد خارش و اگزما

مقدار و طریقه مصرف:سه ساشه را در یک لیوان آب به مدت 2 دقیقه بجوشانید و به مدت 10 دقیقه موضع را شستشو دهید.

عوارض جانبی و موارد منع مصرف:

هیچ عارضه جانبی و موارد منع مصرفی گزارش نشده است .

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر:

اگزما بیماری مزمن پوستی یا درماتیت اتوپیک؛ یک بیماری التهابی مزمن یا راجعه در پوست که اغلب موارد با خارش شدید همراه بوده و به صورت خود به خود نیز محدود شونده می باشد. حدود 2 درصد مردم جامعه گرفتار درماتیت آتوپیک هستند. علیرغم تحقیقات متعدد در سراسر دنیا هنوز مکانیسم دقیق درماتیت آتوپیک شناخته شده نیست ولی به نظر میرسد یک بیماری چند عاملی با زمینه ژنتیکی باشد که عوامل روحی و روانی می تواند علائم آنرا تشدید نماید. خشکی پوست یکی از مشخصات بارز درماتیت آتوپیک است. در صورت عدم درمان مناسب عفونت های باکتریایی می تواند روی زمینه پوست بیمار اضافه شده و باعث تشدید علائم گردد. فعالیت ضد التهابی فرآورده هلسی، بیشتر بواسطه ترکیبات ماتریسین (پیشتاز کامازولن)، بیزابولول و اکسیدهای آن بوده که این فعالیت به عمل آنتی اکسیدان آنها نسبت داده شده است. مطالعات Invitro مکانیسم اثر را چنین توجیه کرده است  که این مواد موجب وقفه سیکلواکسیژناز و لیپواکسیژناز شده، در نتیجه تولید پروستاگلاندین ها و لوکوترین ها را متوقف می نماید. آپی ژنین موجود در فرآورده علاوه بر وقفه در ایجاد محصولات 5 – لیپواکسیژناز و سیکلواکسیژناز (نظیر12 – لیپواکسیژناز) موجب مهار آزادسازی هیستامین نیزمی گردد. اثرات آنتی اسپاسمودیک فرآورده به آپی ژنین نسبت داده می شود که میزان این اثر نسبت به پاپاورین3.92  برابر قویتر است. این فرآورده، کورتنی گیاهی بدون عوارض کورتن مانند کم کاری فوق کلیه، ضعف سیستم ایمنی،  تجمع آب و الکترولیت در بدن ،…از طرفی اجزاء  این فرآورده به عنوان ضد عفونی کننده موضعی، و دارای اثرات آنتی بیوتیکی سیستمی باکتریوسید و باکتریواستاتیک شناخته شده اند.که در درمان خارش و اگزمابکار برده میشود.

اثر فارماکولوژیک دارو از منظر مبانی طب سنتی:

اگزما که در کتب پزشکی ایرانی با واژه « قوبا » از آن یاد می شود. علت، خون لطیف حادّ مخلوط به

سودای غلیظ یا رطوبت غلیظ و بلغم مالح محتَرَق می باشد. در این بیماری یا ماده خلط خون با ماده

 خلط صفرا مخلوط می شود و تقریباً به درجه ای می رسد که به ماده سودایی تبدیل شود یاقسمتی ازآن به ماده ی سودایی تبدیل می گردد. یا خون با ماده ی بلغم شور مزه ی بورکی در هم می آمیزد،

حالت اول نوع خشک و حالت دوم نوع تر آن است که بدیهی است هر چه بدن نیروی دفع قویتر داشته باشد در اندام خارجی علائم بارزتری نمود می یابد. فرآورده هلسی، اعتدال دهنده اخلاط، لطیف کننده، تحلیل برنده بوده از درمان های موضعی اگزما محسوب میشود و از نشست بلغم ویا سودا در پوست جلوگیری میکنند.

نکات قابل توصیه:

این فرآورده هیچ نوع اثرات آنتاگونیستی با داروهای شیمیایی ندارد.

محصولات مکمل:

 

  قرص ویاحب گیاهی خطمی (ضد اگزمای خوراکی)

قرص ویاحب گیاهی مسهل(لاگزاتیو) 

روغن و پماد ضد اگزما 

اثر فارماکولوژیک دارو از منظر مبانی طب سنت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *