اجزاء اصلی فرآورده:

Peganum harmala (بذر اسفند)       Raphanus sativus (برگ ترب)       Sesamum indicum   (کنجد)

مواد مؤثره:

آلکالوئید هارمينHarmine ، هارمالين Harmaline، هارمالول Harmalol و پگانين Peganine. اسانس ورا فانول، رافانین، گلوکوزید، مواد ازته، اسید فسفریک، ویتامین ب و ث، پتاسیم، اسید فولیک و مس

موارد مصرف:

ضد طنین و صدای گوش

مقدار و طریقه مصرف:

روزانه در هر گوش دو قطره چکانده شود

عوارض جانبی و موارد منع مصرف:

هیچگونه عوارض جانبی وموارد منع مصرفی ندارد.

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر:

این عارضه یکی از اختلالات شنوایی است که فرد را هم از نظر روحی و روانی و هم جسمی درگیر می‌کند و گیرنده گوش شامل کانال گوش خارجی، گوش میانی، پرده گوش و استخوان‌های ریز گوش است. قسمتی که صدا را تفسیر می‌کند، در مغز قرار دارد.  بین مغز و گوش، عصب شنوایی به عنوان پل ارتباطی قرار گرفته است. این عصب از گوش خارجی به گوش میانی و از سمت حلزون گوش به سمت مغز امتداد دارد. اگر در این مسیر مشکلی به وجود آید، می‌تواند عامل وزوز باشد.  گوش داخلی، در داخل استخوان گیجگاهی سر قرار گرفته است. سختی این استخوان بعد از مینای دندان، مقام دوم را در بدن دارد. در کنار این استخوان، غشایی قرار گرفته که احشای داخلی را عایق‌بندی می‌کند. اگر هر عاملی (مثل ضربه، تروما یا داروها) عایق پیرامون ساختمان داخلی گوش را دچار آسیب کند، می‌تواند در گوش ایجاد صدا نماید. عواملی از قبیل؛ عفونت‌های گوش، جرم زیاد در گوش، وجود تومور در گوش، مصرف برخی از داروها، آلودگی صوتی شدید، بیماری مِنییر (Meniere)، اتواسکلروز، فشار خون بالا، پیرگوشی. اجزاء این فرآورده حاوی مواد ضد میکروبی از نوع فلاونوئیدھا و آلکالوئیدھا می باشند . چنبن به نظر می رسد که این فرآورده عموما با انحلال جرم و تومور و مواد رسوبی نقش خود را ایفا میکند.

اثر فارماکولوژیک دارو از منظر مبانی طب سنتی

وزوز گوش ناشی از خلط تجمع یافته سوداست  و بسته به اینکه سودا مولود کدام خلط بیمار باشد، نوع صدا و طریقه درمان متفاوت است. اگر صدا مانند سوت باشد سودای از صفرا آمده است که با این فرآورده سر و صورت را ماساژ داده و در گوش چکانده تا سودا را حل کند  اگر صدا مانند کولر یا ماشین یا تند باشد سودا از دم است باید علاوه براین فرآورده( ماساژ و چکاندن در گوش) ، حجامت عام و حجامت پشت گوش و استفاده از عطسه آور ها توصیه می گردد. اگر صدا، دقیقا وز وز باشد درمان طولانی تر است و از ماده سوداست و حجامت را باید از ماه سوم شروع کرد. اجزاء این فرآورده بهترین از بین برنده رسوبات سودا و بلغم محسوب میشوند و هرنوع صدایی  با رعایت شرایط درمان ازبین خواهد رفت .

نکات قابل توصیه:

هیچگونه اثرات آنتاگونیستی با داروهای شیمیایی خوراکی  و موضعی ندارد

محصولات مکمل:

         روغن گیاهی ضددردگوش     ،     گرانول درماتیت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *