عوارض کمبود وزن
کمبود وزن می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان را مختل کند، خطر عفونت ها را افزایش دهد، به پوکی استخوان و شکستگی منجر شود و مشکلات باروری را موجب شود.

افزون بر این، افرادی که کمبود وزن دارند احتمال بیشتری دارد به سارکوپنی (تحلیل عضلانی مرتبط با افزایش سن) مبتلا شوند و ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به زوال عقل قرار داشته باشند.
— سوءتغذیه، کمبود ویتامین یا کم‌خونی
— پوکی استخوان ناشی از کمبود ویتامین D و کلسیم
— کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن
— افزایش خطر احتمال عوارض جانبی ناشی از عمل جراحی
— اختلال در باروری ناشی از چرخه قاعدگی نامنظم
— اختلال در رشد به‌ویژه در کودکان و نوجوانان
عوامل مختلفی که موجب کمبود وزن بدن شوند
شرایط پزشکی مختلفی وجود دارند که می توانند موجب کمبود وزن ناسالم شوند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اختلالات غذا خوردن: این شامل بی اشتهایی عصبی، یک اختلال روانی جدی می شود.

مشکلات تیروئید: پرکاری تیروئید می تواند سوخت و ساز را افزایش داده و موجب کاهش وزن ناسالم شود.

بیماری سلیاک: شدیدترین نوع عدم تحمل گلوتن است. بیشتر افراد مبتلا به این بیماری از این شرایط آگاه نیستند.

دیابت: دیابت کنترل نشده (عمدتا نوع 1) می تواند به کاهش وزن شدید منجر شود.

سرطان: تومورهای سرطانی اغلب مقدار زیادی کالری مصرف می کنند و می توانند موجب کاهش وزن چشمگیر شوند.

عفونت ها: برخی عفونت ها می توانند کاهش وزن شدید را موجب شوند که از آن جمله می توان به انگل ها، سل، و اچ‌آی‌وی/ایدز اشاره کرد.
معرفی گیاهان افزایش وزن و چاق کننده
چای بابونه:
با استفاده از عصاره بابونه، یک چایی درست کنید و آن را به طور منظم مصرف کنید تا وزن بگیرید. ورزش کردن به بهبود اشتها کمک می کند و به شما این امکان را می دهد که بیشتر بخورید و وزن اضافه کنید.
شیرین بیان:
شیرین بیان جز مفید دیگری است که به افزایش وزن بدن با افزایش اشتها کمک می کند. آن اغلب برای درمان بیماری های زیادی به خاطر خواص دارویی اش مورد استفاده قرار می گیرد. مقداری گیاه شیرین بیان را در آب بجوشانید. آن را 3 بار در روز بنوشید تا نتایج را ببینید.
روش صحیح
متخصصان طب سنتی پیشنهاد می کنند یک پنجم گرم ریشه شیرین بیان خشک را در آب کاملا بجوشانید و این دم نوش را تا سه بار در روز میل کنید.
مارچوبه :
مارچوبه سرشار از کالری است و می تواند گزینه ی خوبی باشد وقتی تصمیم به اضافه وزن دارید مقداری شیر بجوشانید و کمی پودر مارچوبه و کره را به آن اضافه و خوب مخلوط کنید. دو بار در روز به مدت 2 ماه بنوشید.
زنجبیل :
زنجبیل دارای ارزش دارویی بالایی است و اغلب برای درمان اختلالات هاضمه به روش طبیعی استفاده می شود. مصرف زنجبیل به صورت منظم ممکن است عملکرد سیستم گوارشی و هم چنین اشتها را افزایش دهد. می توانید از زنجبیل در آشپزی خود به صورت روزانه استفاده کنید و یا چای زنجبیل را با جوشاندن زنجبیل خرد شده در یک فنجان آب درست کنید.
نان سبوس دار:
نان گندم شامل مواد مغذی بیشتری در مقایسه با نان سفید است و باید بخشی از رژیم غذایی باشد. فیبرهای نان گندم برای سیستم گوارشی مناسب هستند. نان گندم سطح انرژی را بهبود می بخشد.
عرق یونجه
گیاه یونجه به دلیل خواصی که دارد می تواند بر چاقی تاثیر گذار باشد. مخصوصا چاق شدن در ناحیه صورت که این مورد بسیار مورد توجه می باشد. پس می توان با مصرف روزانه نیم استکان عرق یونجه در صبح و عصر به مدت دو هفته اثر بخشی آن را ببینید. توجه داشته باشید زمانی که 2 هفته به اتمام رسید تا 2 ماه نباید از گیاه و عرق مصرف کنید. و بعد مجددا این سیکل را طی کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *